Montessori Kind Centrum Zeeburgereiland
Download document
Groep 1/2A: Juf Judith (4dg) en juf Lamyae (1dg) email: judithrijks@mkczbe.nl/lamyaeyazidi@mkczbe.nl Groep 1/2B: Juf Amal (4dg) en juf Lamyae (1dg) email: amalmarroun@mkczbe.nl/lamyaeyazidi@mkczbe.nl Groep 1/2C: Juf Lianne (3dg) en meester Peter (3dg) email: liannegijbels@mkczbe.nl/petermeyer@mkczbe.nl Groep 1/2D: Juf Helene (4dg) en juf Willemijn (1dg) email: helenefuchs@mkczbe.nl/willemijnvanschie@mkczbe.nl Groep 1E: Juf Joeke (1dg) en juf Rosa (3dg) email: joekethewessem@mkczbe.nl/ rosavanderstar@mkczbe.nl Groep 3/4A: Juf Najat (4dg) en juf Willemijn (1dg) email: najatamenkou
'Help, mij het zelf doen', is de bekendste uitspraak van Maria Montessori. Wij hebben daar, leer me en laat me het zelf doen aan toegevoegd. We begeleiden al onze kinderen vanuit deze visie en spreken ieder kind aan op zijn eigen niveau. Het montessorionderwijs kent heterogeen samengestelde groepen. Bij ons op school hebben we twee leerjaren per klas. Elk kind in de klas is een keer de oudste en een keer de jongste. Oudere kinderen kunnen de jongere kinderen helpen. Regels in de groep worden door de oudere kinderen nageleefd, waardoor de jongste kinderen het overnemen. Kinderen leren
Rekenen, lezen, taal We leiden onze leerlingen op tot evenwichtige persoonlijkheden en voor passend en succesvol vervolgonderwijs. Daarom neemt ook op onze school het aanleren van de basisvaardigheden rekenen, lezen en taal een belangrijke plaats in. Rekenen en Wiskunde Dagelijks wordt er in alle groepen aandacht besteed aan rekenen en wiskunde. Door ons rekenonderwijs goed aan te laten sluiten bij de onderwijsbehoeften van onze kinderen bevorderen we het leerplezier bij rekenen. Goede instructie is belangrijk. Na de instructie werken de leerlingen vanaf groep 4 aan de ei
De nieuwsgierigheid naar het onbekende. De verwondering als nieuwe werelden opengaan. De wil om te weten waar je vandaan komt en over grenzen te kijken. Het zijn de redenen waarom kinderen de wereld willen ontdekken. En daarom willen we als school de onderzoeker in de kinderen specifiek aandacht geven. Wat is avontuurlijk onderwijs? Avontuurlijk onderwijs betekent bij ons op school ontdekkend leren en leren door te doen. We leren met onze hoofd, hart en handen, dit past ook heel mooi binnen de Montessori visie. Avontuurlijk onderwijs zit hem niet alleen in dat wat je leert maar vooral oo
Projecten op MKC Zeeburgereiland Onderzoekend leren en ontdekkend leren zijn het uitgangspunt tijdens de projectweken. We leren de leerlingen om zelf na te denken en zelf de wereld om zich heen te ervaren en ontdekken. Door de vakoverstijgende thema’s dagen we de leerlingen actief uit om met een onderwerp aan de slag te gaan. Elk schooljaar hebben we één MKC breed project. Dit wordt voorbereid door een commissie met leerkrachten en pedagogisch medewerkers van de opvang. Er worden per leeftijdsgroep allerlei leuke activiteiten en uitjes georganiseerd. Voor 6 weke
Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen aan de samenleving en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Elk schooljaar begint met de gouden weken waarin we veel aandacht besteden aan het elkaar leren kennen en het vormen van een prettige en veilige sfeer in de groep. Wij voeden onze leerlingen op tot personen die weten wat democratie inhoudt en die daar ook naar handelen. Ze leren hun mening over maatschappelijke thema’s te verwoorden. Tijdens de lessen wereldoriëntatie besteden we hier aandacht aan in de bovenbouw. Eens in de 2 j
Kinderen zijn van nature leergierig. Montessori spreekt van de “jonge onderzoeker”. Wij willen de kinderen stimuleren en uitdagen om de wereld te onderzoeken en te ontdekken. Leerlingen leren elkaar te helpen, samen te werken en hebben veel plezier. De MKC vaardigheden die kinderen met ons onderwijs opdoen, passen uitstekend bij het leren en leven in de 21ste eeuw. Onze leerlingen zijn daardoor in staat om met verandering in hun leven om te gaan. De volgende vaardigheden maken onderdeel uit van onze doorlopende leerlijn: • Communiceren • Samenwerken • Probleemo
Onze school is een lerende organisatie in de breedste zin van het woord. Als je als leerkracht zelf leren leuk vindt, breng je dit over op de leerlingen. Ook wij als leerkrachten leren van elkaar en met elkaar. Als antwoord op het lerarentekort zijn wij inmiddels een opleidingsschool waar stagiaires, startende en aankomende leerkrachten zich thuis voelen. Dankzij de begeleiding op maat, ontwikkelen zij zich snel tot competente leerkrachten. Een deel van de leerkrachten die nu voor de klas staat, is starter of bijna bevoegd. Dat vraagt om duidelijke keuzes in wat we wel en (nog) niet kunnen met
Kinderen, ouders en medewerkers ervaren de sfeer als prettig,warm en informeel. Elk kind wil dat het gezien wordt. Daarom steken de leerkrachten veel energie in het opbouwen van een vertrouwensband. Leerkachten houden kindgesprekken, nemen vragenlijsten af over het welbevinden en gaan in gesprek met de leerlingen over wat beter kan. Alleen in een omgeving die door het kind als veilig ervaren wordt, komt het tot ontwikkeling. We richten ons vooral op het aanleren van gewenst gedrag. Zet een groep mensen bij elkaar en er ontstaan conflicten. Op onze school is dat niet anders. Wi
Volgen van de leerlingen We nemen elk schooljaar de landelijke cito toetsen af bij de groepen 3 t/m 8. Daarnaast worden de kinderen gevolgd door middel van methode toetsen, tijdens de lessen en gedurende observatiemomenten. De kleuters worden gevolgd door het leerlingvolgsysteem van Onderbouwd. Wij leggen de ontwikkeling van de kinderen vast met behulp van het leerlingvolgsysteem Parnassys. Alle ouders ontvangen via e-mail een inlogcode. Hiermee loggen ze in om de gegevens van de kinderen in te zien. Rapporten en gesprekken De kinderen krijgen twee keer per schoolj
Ondersteuning op maat Ieder kind is uniek en heeft een andere vorm van ondersteuning nodig om tot leren te komen. Daarom werken we op onze school handelingsgericht (HGW). Dit betekent dat we zoveel mogelijk tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. We kijken wat een kind nodig heeft om een volgende stap in zijn/haar ontwikkeling te kunnen zetten en geven naast structuur ook vertrouwen en ruimte. Ieder kind is mede-eigenaar van het eigen leerproces. Onze leerkrachten maken het verschil. Hierbij werken we nauw samen met iedereen die bij het kind betrokken is. Deze werkwijze