Montessori Kind Centrum Zeeburgereiland
Vakmanschap is de sleutel voor schoolsucces. Vakmanschap ontwikkel je niet zomaar. Een goede opleiding helpt. We investeren veel tijd in het opleiden van onze leerkrachten. We brengen veel groepsbezoeken, we doen aan intervisie en leerkrachten reflecteren hun handelen in persoonlijke actieplannen. Maar ook de studiedagen zijn hiervoor belangrijk. Op 19, 20 en 21 juni zijn weer studiedagen, de kinderen zijn dan vrij. We leren onze leerkrachten hoe ze de toetsen kunnen analyseren, hoe ze toetsgegevens kunnen duiden en wat dit vervolgens betekent voor het lesgeven. Dit laatste leggen ze vast in o
We buigen ons over een andere invulling van de TSO (tussenschoolse opvang) voor volgend schooljaar. Hoewel het al beter loopt, zijn er nog te veel gedoetjes. De (te) kleine ruimte van ons schoolplein helpt ook niet mee. Als de school groeit, hebben we helemaal ruimtegebrek. We onderzoeken of we tijdens de TSO ook met een deel van de kinderen op de sportvelden kunnen spelen. Dat vraagt om meer begeleiding en is een uitdagende organisatie die denkwerk vraagt. We zijn hierover in gesprek met Partou en met de BSO van Kids Aktief. Speelwijs op ons MKC Om een goede invulling van de TSO te
Na de meivakantie starten we met de leerlingverdeling voor schooljaar 2023-2024. Dit is een heel proces en we doen dit in meerdere stappen. Bij de leerlingverdeling houden we rekening met: - Evenwichtige verdeling van leerlingaantallen over de groepen - Een gelijkmatige verdeling van ‘trekkers’ (sociaal-emotioneel en cognitief sterke leerlingen) en evenwichtige spreiding van zorgleerlingen - Sociaal-emotionele ontwikkeling - Cognitieve ontwikkeling - Verhouding jongens/meisjes - Spreiding broertjes/zusjes - Aanwezigheid van vriendje/vriendinnetje - Combinaties van kindere
Lentekriebels groep 1/2 Tijdens de eerste les ‘voelt dit fijn of niet?’ gaan de leerlingen kijken hoe bepaalde voorwerpen voelen. De voorwerpen verschillen van textuur, vorm en materiaal. Bijvoorbeeld een knuffelbeer, hoe voelt dat? Koud, zacht, warm, hard, ruw… Vindt iedereen dat lekker voelen of kun je daar ook in verschillen? En hoe voelt een steen? Ze gaan ook kijken hoe je bij een ander merkt of iets fijn voelt of niet en leren hoe je kunt aangeven dat iets niet fijn voelt. Lesdoelen: De leerlingen worden zich bewust van positieve en negatieve gevo
Download document
Fijne motoriek in de kleuterklas In de kleuterklas worden veel werkjes en activiteiten aangeboden die de fijne motoriek stimuleren. Voor kinderen in groep 1 en 2 is dit belangrijk voor het later leren schrijven in groep 3. De ontwikkeling van de fijne motoriek bestaat uit verschillende fasen gericht op het gewricht waar de beweging plaatsvindt. In groep 1 en 2 hoeven kinderen nog niet te schrijven, het schrijfonderwijs begint in groep 3. Wel oefenen zij alvast de pengreep. Wanneer een kind bijvoorbeeld nog het potlood vasthoudt met de vuist, kan door middel van verschillende
De afgelopen maanden zijn we enthousiast aan de slag gegaan met onze communicatie. Tijdens de ouderavond hebben we gedurende de presentatie ouderbetrokkenheid en communicatie verteld wat de ontwikkelingen zijn en ouders gevraagd hoe ze onze communicatie vinden. Ook benieuwd? Bekijk de presentatie. Voor vragen kun je mailen naar merelvanlier@mkczbe.nl Download document
Naschools Programma MKC Zeeburgereiland – mei-juli 2023 Start 22 mei – duur programma: 7 weken Ouders kunnen inschrijven vanaf 8 mei via www.talententent.nl Flyer wordt verspreid op school op 8 mei Kinderkunstatelier Dinsdag – 14.15-15.30 uur groep 1,2,3 en 15.45-17.00 uur groep 4,5,6 Met klei, karton, ijzerdraad, stof en draad kun je veel doen. Als een echte onderzoeker ga je aan de slag met deze materialen en met jouw ideeën en fantasie. Boetseren, buigen, bouwen, maken: al spelend met het materiaal bedenk je vanzelf wat je wilt maken. Je mag h
Sinterklaas en Kerstmis zijn nog ver weg maar we zijn met een werkgroep en de AC al bezig met de schoolversieringen. We willen het dit jaar heel anders aanpakken. Meer duurzame materialen, minder plastic. Zo willen we, om te beginnen, voor beide feesten een mooi tafereel maken in de hal. Hiervoor zijn we op zoek naar ouders die het leuk vinden om te helpen met: katoenen vlaggenlijnen maken voor sint en kerst schilderijen maken in sint en kerst thema die we elk schooljaar kunnen gebruiken bezoekjes brengen aan de kringloop om materialen in te slaan voor de sint en kersthoek