MKC Zeeburgereiland 'De Optimist'
De omgeving van het kind nodigt uit om te leren en te ontdekken. De kasten zijn toegankelijk en alles is op hoogte van het kind, zodat het kind het ‘zelf kan doen’. Het materiaal is netjes, verzorgd en inspirerend. Iedereen maakt gebruik van de omgeving (klas en directe omgeving). Samen houden we de omgeving netjes. De leerkracht ziet het belang van een goede voorbereide omgeving en is hierin het voorbeeld.
Heterogene groepen
Kinderen leven met elkaar, kinderen leren van elkaar en dat bevordert de sociale ontwikkeling. We hebben op MKC Zeeburgereiland heterogene groepen. Groep 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8. We hebben voor 2 jaargroepen gekozen omdat we met methodes werken waarbij de kinderen een aantal keer per dag instructie nodig hebben van de leerkracht.
Vrijheid in gebondenheid
Montessorionderwijs is gebaseerd op een soepel evenwicht tussen vrijheid en een systeem van vaste regels, samengevat als "vrijheid in gebondenheid". Door kinderen vrijheid te bieden kan de wilsontwikkeling plaatsvinden en leren kinderen vanuit intrinsieke motivatie. Een kind krijgt deels de vrijheid om zelf zijn werk te kiezen en/of in te delen, maar de leerkracht let er op dat die keuze in de juiste verhouding staat tot de mogelijkheden van het kind. Er zitten ook regels aan die vrijheid vast. Die regels moeten het samen leren en leven in een groep mogelijk maken. Het is een vrijheid in gebondenheid.