De laatste maand in de middenbouw

Twee van de vier juffen zijn zwanger in de middenbouw, hoe lossen we dit op?

We hebben met elkaar naar een oplossing gekeken waarbij de gehele middenbouw betrokken is. We gaan uit van een solidariteitsprincipe zodat alle 4 de klassen het schooljaar af kunnen maken en elke klas/leerkracht hieraan bijdraagt. 

 

De laatste maand ziet er als volgt uit

Om de kinderen van de middenbouw 5 dagen naar school te laten gaan, vragen we mensen van Cultura en Junior Campus. Er komen vakdocenten die ook zo veel mogelijk een vaste dagstructuur aanhouden (werken met de weektaak) voor de kinderen.

 

Wat is het scenario?

 

Middenbouw

3/4A

Cultura 5 dagen (vervanging Joeke) + instructies buiten de klas

3/4B

Nathalie 4 dagen + Junior Campus 1 dag

3/4C

Cultura 5 dagen + (vervanging Barbara)  instructies buiten de klas

3/4D

Farah 4 dagen +  Junior Campus 1 dag

 

Lessen voor 3/4A en 3/4C
Gelukkig gaat de vervanging om de laatste maand waarin de lessen de laatste twee weken veelal klaar zijn en de weken ervoor herhalingslessen ingepland zijn. De kinderen missen dus geen cruciale lessen, die zijn allemaal al gegeven en de toetsperiode is achter de rug.
 

Om zicht op de ontwikkeling van 34A en 34C te houden, zetten we andere leerkrachten van onze school in om de lessen te geven. Om dit te kunnen doen, krijgen 3/4B en 3/4D één dag in de week een alternatief aanbod. 3/4B en 3/4D krijgen 4 dagen les van de eigen leerkracht en 1 dag van een vakdocent van Junior Campus. Dit zijn lessen burgerschap, wereldoriëntatie en wetenschap & techniek. 

Juf Farah (1 dag), juf Nathalie (1 dag) en juf Helene (1 dag), zetten we in om de instructielessen rekenen en spelling per jaargroep te geven in 3/4A en 3/4C. 

De instructielessen van beide groepen vinden buiten de klas plaats zodat de vakdocent met de andere jaargroep de lessen kan verwerken in de klas. In de middag geven de vakdocenten van Cultura lessen binnen hun eigen expertise (kunstzinnige vorming, dans, taal, schrijven etc). 

 

Stabiliteit

Voor ons als school is dit de oplossing waarbij we nog de meeste stabiliteit behouden. Dit vinden wij het belangrijkst, zo veel mogelijk voorspelbaarheid voor de kinderen. Daarnaast is het ook van belang om ervoor te zorgen dat de draaglast voor de leerkrachten behapbaar blijft en zij hun werkplezier behouden. Nog meer wisselingen en veranderingen zou dit te veel uit balans brengen. Wij kunnen gezien de context, met elkaar achter dit scenario staan en zijn blij dat we tot het eind van het schooljaar een oplossing hebben.