Een klas thuis?

In de vorige nieuwsbrief heb ik een brief meegestuurd over het lerarentekort en hoe wij omgaan met tekorten. Dit schooljaar hebben we ervoor moeten kiezen om 8x een klas thuis te laten, 24x hebben we het intern opgelost. Een klas thuis laten, doen we niet zomaar. Voordat een klas thuis komt te zitten, hebben we intern naar alle mogelijke oplossingen gekeken. Ik neem jullie even mee in de oplossingen die wij (bijna dagelijks) zoeken:
  • Allereerst kijken we of we een leerkracht hebben die een klas kan overnemen. Dit kan een leerkracht zijn die is ingeroosterd voor extra ondersteuning of management taken. Gaat de leerkracht voor de klas, dan vervallen zijn/haar eigen taken of ondersteuning aan de kinderen. 
  • Er is ook een optie dat een leerkracht die bijvoorbeeld verrijking geeft, voor de klas gaat. Het gevolg hiervan is dat de verrijking voor de kinderen vervalt.
  • We kijken ook of er ondersteunend personeel is die een klas kan draaien. We hebben weinig ondersteunend personeel dus veel keuze is er niet. Het is vaak Lamyae die in de kleutergroepen een zieke leerkracht overneemt. 
  • Als er niemand intern is die de klas kan opvangen, kijken we of we een groep gaan verdelen. Dit doen we maximaal 1x per week in de groepen 3 t/m 8. Kleuters verdelen doen we niet, dit brengt te veel onrust met zich mee en 30 kleuters bij elkaar vinden we echt te veel. Daarnaast vinden kleuters het vaak erg spannend. 
  • Als we een aantal dagen van tevoren weten of een leerkracht nog ziek is, komt er regelmatig een leerkracht extra werken.
  • Soms komt het voor dat een leerkracht een dagdeel weg moet voor een privé afspraak. In die gevallen neemt directie nog weleens een uur over. 
  • Leerkrachten die een cursus of scholing volgen, worden vervangen door Lukida. Dit zijn externe vakdocenten dans, theater en kunst. 
Dit zijn alle opties die we met elkaar afwegen als er een leerkracht ziek is. We doen dit met grote zorgvuldigheid en onze prioriteit is de groepen te bemannen. Maar zoals jullie wellicht wel gemerkt hebben, lukt ons dat gewoonweg niet altijd meer, een pijnlijke conclusie. De leerkrachten van groep 2 t/m 8 hebben alles digitaal gereed gemaakt zodat kinderen wel thuis aan het werk kunnen als de leerkracht afwezig is.

Ondersteuning
De ondersteuning vanuit de externe organisaties Bijjuf en Thuisorthopedagogen loopt wel altijd door, zij zijn niet bij ons in vaste dienst. De intensiteit van de begeleiding neemt in het tweede jaar wel af. Dit heeft met de afbouw van financiële middelen te maken. Met elkaar kijken we welke kinderen deze ondersteuning het hardst nodig hebben. Hier worden jullie als ouders uiteraard in meegenomen.

Evenwicht
Het evenwicht is kwetsbaar in onderwijsland en bij ons op school is dat nu goed voelbaar. We krijgen de vacature van de losse dagen in de kleuterklassen en groep ¾ niet vervuld waardoor er interne verschuivingen plaatsvinden. De ondersteuners staan voor de groepen waardoor het naar alle waarschijnlijkheid vaker gaat gebeuren dat een groep niet naar school kan. 

Landelijk wordt er gekeken hoe we het lerarentekort kunnen oplossen maar korte termijn oplossingen hebben we niet. Willen jullie meer lezen over de oplossingen die worden aangedragen, klik op deze link:
https://www.onderwijsraad.nl/publicaties/adviezen/2023/06/29/schaarste-schuurt

Aantal conclusies
- Er zijn grote aantallen nieuwe leerkrachten opgeleid.
- Toch is het tekort, en met name het verborgen tekort, nog groot (en toenemend).
- De schaarste is oneerlijk verdeeld en de uiterste nemen toe. Daar waar de tekorten groot zijn worden ze groter. Waar minder tekorten waren worden ze weer minder.
- De toename van het schoolleiders tekort valt op. Alle besturen ervaren dat het moeilijker is om goede schoolleiders te vinden.
- De onderwijsraad verkent opties in twee richtingen. Het ene spoor is beperking van het onderwijsaanbod in inhoud en tijd. Het andere spoor gaat over de manier waarop het werk in scholen wordt georganiseerd.
- Dit zijn ingrijpende opties met grote implicaties voor het beroep van leraar, onderwijskwaliteit en kansengelijkheid. De onderwijsraad maakt inzichtelijk dat onderwijs geven met een tekort aan leraren pijnlijke keuzes vergt. Maar die keuzes moeten wel worden gemaakt om scholen te helpen het lerarentekort het hoofd te bieden.