Onze Leerlingen in Beeld

De vorige jaren gebruikten we de cito-toetsen om de groei van leerlingen zichtbaar te maken. Deze toetsen zijn vernieuwd en heten nu Leerling in Beeld (LiB):
  • Inhoudelijk zijn de toetsen niet veel veranderd. Kinderen maken nog steeds toetsen voor basisvakken. De toetsen zijn zowel digitaal als op papier te bestellen (net als de cito-toetsen). De meeste kinderen toetsen wij dit schooljaar op papier. 
  • LiB draagt nog meer bij aan toetsen op maat. Er zijn speciale toetsen voor kinderen met extra onderwijsbehoeften. Er wordt bijvoorbeeld ook rekening gehouden met dyslexie. 
  • We kunnen met Leerling in beeld nog beter de individuele ontwikkeling in kaart brengen.
  • Het verschil is dat LiB toetstijd efficiënter is en daardoor voor 25% minder tijd zorgt. 
  • Op basis van de toetsen Leerling in Beeld kan de leerkracht, samen met de intern begeleider, plannen maken voor het komende halve schooljaar. Ook dienen de resultaten uit de Leerling in Beeld-toetsen om – samen met de Doorstroomtoets – leerlingen vanuit groep 8 op de juiste plek op het voortgezet onderwijs te krijgen.
  • In de schoolweken 15 januari t/m 12 februari nemen we de toetsen af. 
Welke vakken toetst Leerling in Beeld?
Net als de Cito-toetsen wordt ook met de toetsen van LiB twee keer per jaar getoetst voor de volgende basisvakken:
  • Rekenen en wiskunde groep vanaf M3
  • Begrijpend lezen vanaf M4
  • Taalverzorging vanaf M3 (spelling en interpunctie)
  • Lezen vanaf M3 (DMT/AVI)
Kinderen vinden toetsen best leuk
Veel kinderen vinden het best leuk om een toets te maken. Onrust over een toets komt vaak vanuit de omgeving. Het is belangrijk dat we zowel op school als thuis ontspannen omgaan met de toetsperiode.

Waarom toetsen we eigenlijk? 
https://cito.nl/onderwijs/primair-onderwijs/voor-ouders/leerling-in-beeld/#uitleganimatie