Montessoriaanse thema's in de onderbouw

In de onderbouw is er dit jaar vier keer op maat gemaakte training van AVE-IK, een Montessori training. Dit jaar staan die in het teken van kosmisch onderwijs. Vier kosmische thema’s worden gezamenlijk voorbereid: mijn lichaam, reis om de aarde, kunst, water. Bij het thema worden de algemene lessen bedacht, de reken- en taalverwerkingen en knutselwerkjes.

Kosmisch onderwijs heeft twee pijlers:
1. Alles in de kosmos vormt een geheel (de zon, planten, stenen etc). Je kunt een simpele steen niet begrijpen zonder de zon te vatten.
2. Alles in het geheel heeft een eigen taak. Daarnaast zorgen de lessen voor verwondering en dat leidt weer tot bewondering. Vinden kinderen pissebedden eerst vieze beestjes, na de les over hoe nuttig zij zijn, hebben ze meer respect voor de diertjes. 

Vanuit het grotere geheel zoom je in op een kleiner deel. Bijvoorbeeld bij het thema ‘mijn lichaam’ was het subthema zintuigen en bij de kosmische les werd ingezoomd op het oog. Ook de woordenschat wordt hierdoor vergroot.
Verder gaat het bij kosmisch onderwijs om het aanleren van onderzoekende houding. Kennisdoelen zijn ondergeschikt aan houding en doelen op waarden en normen. Ten slotte leren we kinderen ordening aan, we bieden een kapstok waar ze vervolgens dingen aan op kunnen hangen. Bijvoorbeeld het dierenrijk: we leren hen de verschillende soorten (landdieren en waterdieren) dieren ordenen. 

De onderbouwjuffen zijn erg enthousiast over deze manier van lesgeven. Er worden thematafels, themahoeken en verwerkingen gemaakt. Bij de kinderen merken we ook die verwondering, wauw een dunne darm is wel 6 meter lang!